Η ΑΝΑΤΟΜΙΑ ΤΟΥ ΨΗΦΙΔΩΤΟΥ ΤΗΣ ΑΜΦΙΠΟΛΗΣ
Δύο τρείς παρατηρήσεις- απόψεις μου για το ψηφιδωτό του Τάφου της Αμφίπολης. Donc. A mon avis: α11( από την Αριάδνη Παπαφωτίου)
.
1). Η ζωηρότητα των χρωμάτων στις ψηφίδες- βότσαλα μετά από 2.300 (!!) χρόνια και το ανέπαφο της κατασκευής υποδηλώνουν πως το δάπεδο αυτό, δεν κατασκευάστηκε για να "πατιέται", ούτε και πατήθηκε πολλές φορές πριν προσχωθεί (αμέσως μετά την ολοκλήρωσή του).
2). Η μοναδικότητά του δεν έγκειται μόνο στα εικαστικά χαρακτηριστικά του και το μέγεθός του, αλλά και στο οτι ο σχεδιαστής και κατασκευαστής του Τάφου επέλεξε να το τοποθετήσει στο πάτωμα(!!). [Πρόκειται για Θεούς. Ο Ερμής μάλιστα στους 12 κύριους. Πόσο ήταν άραγε ευσεβές, να τους ...πατούν??].
3). Ο Ερμής, που απεικονίζεται με πέτασο (καπέλο) και χλαμύδα στερεωμένη με πόρπη πάνω στον δεξί του ώμο [φορεσιά εφήβου], κρατάει το Κηρύκειο με το αριστερό του χέρι (στην παράσταση του βασιλικού τάφου της Βεργίνας και στη Ζωφόρο του Παρθενώνα, το κρατάει στο δεξί).
4). Η συνήθης απεικόνιση της Αρπαγής της Περσεφόνης, παριστάνει τον Πλούτωνα πάνω σε τέθριππο άρμα. Εδώ επελέγη άρμα δύο αλόγων [κλασικό μάχης].
5). Η κυκλική καταστροφή του κέντρου του ψηφιδωτού (και μόνο εκεί), υποδηλώνει φθορά και αποσταθεροποίηση των βοτσάλων (και του κονιάματος στο υπόβαθρο), άμα τη ολοκληρώσει του. Ένα βαρύ αντικείμενο τοποθετημένο στο σημείο εκείνο, κεντρικά και μεταξύ των δύο πυλών των Καρυάτιδων και την μαρμάρινη, θα μπορούσε να την προκαλέσει. Π.χ. μεγάλος μαρμάρινος βωμός με κυκλική βάση στήριξης που να απομακρύνθηκε μετά την ταφή, ολοκληρώνοντας το ρόλο του.
------- Τελικά ήταν παραπάνω από τρείς οι παρατηρήσεις μου! Ε είχα καιρό να γράψω για την ανασκαφή! Σταματώ. -----
==================================================
Θα σταθώ στην τέταρτη παρατήρηση της Αριάδνης που αναφέρεται στην απεικόνηση της αρπαγής της Περσεφόνης από τον Πλούτωνα .
Η παραλαγή της συνήθους απεικόμησης της σκηνής αυτής που θέλει τον Πλούτωνα πάνω σε τέθριπο άρμα και χωρίς στεφάνι στην κεφαλή πιθανώς να μην έγινε τυχαία από τον δημιουργό του ψηφιδωτού.
Μήπως ο γενειοφόρος άνδρας πάνω στο άρμα δεν είναι ο Πλούτωνας αλλά ο πατέρας του Μεγαλέξανδρου , ο βασιλιάς της Μακεδονίας Φίλλιπος ο Β' ; Όπως ακριβώς δηλαδή εκτίμησε η βρεταννή αρχαιολόγος Ντόροθυ Κίγκ :
Ο γενειοφόρος άνδρας είναι στρεφανωμένος με στεφάνι ελιάς που σαφώς παραπέμπει σε Ολυμπιονίκη.
Το άρμα δε δεν είναι το τέθριπο που οδηγεί ο Πλούτωνας στην σκηνή της αρπαγής της Περσεφόνης αλλά είναι ένα κλασικό άρμα μάχης με δύο ίππους όπως πολύ εύστοχα παρατηρεί η Αριάδνη.
Ως γνωστόν ο Φίλιππος ήταν Ολυμπιονίκης στις αρματοδρομίες όπου αγωνίστηκε με κλασικό άρμα μάχης δύο ίππων
Δεν υποκαθιστώ τους ειδικούς, απλά θέτω έναν προβληματισμό
Το άρμα δε δεν είναι το τέθριπο που οδηγεί ο Πλούτωνας στην σκηνή της αρπαγής της Περσεφόνης αλλά είναι ένα κλασικό άρμα μάχης με δύο ίππους όπως πολύ εύστοχα παρατηρεί η Αριάδνη.
Ως γνωστόν ο Φίλιππος ήταν Ολυμπιονίκης στις αρματοδρομίες όπου αγωνίστηκε με κλασικό άρμα μάχης δύο ίππων
Δεν υποκαθιστώ τους ειδικούς, απλά θέτω έναν προβληματισμό
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου